keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Tämä on minun lauluni


Toukokuussa 2018 vihdoin projekti pääsi vaiheeseen, jossa sain käsiini Rääpäle- työnimellä kulkeneen esikoiskirjani Tämä on minun lauluni (Reuna, 2018). Se on selkokielinen runokokoelma, jossa on lopussa pieni Lukuopas, jonka avulla voi miettiä runojen sisältöjä.

 Toivon kirjan myös rohkaisevan lukijoita seuraamaan omia haaveitaan, vaikka olisi rajoituksia. Oma lukihäiriöni tekee kirjoittamisestani hitaampaa ja työläämpää, mutta haluan silti ilmaista itseäni myös kirjanten ja sanojen avulla.

Vaahterapuu kestää 
marraskuun kovat tuulet
ilman lehtiään.
Harakka puun oksalla
näyttää isolta huutomerkiltä.

Runot olen jaotellut kirjassa osiin, joiden nimet ovat:  Anna valon tulla sisään, Kissani kansa katson täysikuuta, Minä kaipaan sinua ja Minun lauluni.

Huokaan syvään ja
toivon monia
uusia asioita itselleni.
Toivon ihan sydämeni pohjasta.
Minun itseni
on kuitenkin
tehtävä jotain.
Haaveissa on vasta
iloni siemen.

Lukuoppaaseen keräsin ajatuksia runojen lukijalle ja niiden ääneen esittäjille. Omien runojen ja muiden kirjoitusten innoittamiseen lisäsin kysymyksiä avuksi ja lopussa on  valmiita viivoja omille muistiinpanoille.  Kerrankin saa luvalla "piirtää kirjaan"!

Haluan laulaa
ja tämä laulu on minun lauluni.
Haluan tanssia ja 
tämä on minun tanssini. 
Haluan kutoa villapaidan ja
siinä on minun silmukkani.
Haluan maalata taulun ja
siinä näkyvät siveltimeni jäljet.
Iloitsen kaikesta mitä teen 
minun tavallani. 





Olen erittäin onnellinen, että sain kannen tekijäksi taitavan graafikon eli Tom Linkopuun Orivedeltä. Itselleni kirjan kannen suunnittelu oli opettavainen prosessi ja ujolle luonteelle sopii keskustelu ennestään tutun ihmisen kanssa.


Kesällä 
auringonvalo  heijastuu
järven pinnalta.
Valopilkut
leikkivät laineilla
kuin lapset. 
 
Lukihäirikkö pystyy antamaan takuun:  kirjassa on ainakin yksi kirjoitusvirhe! 

Tämän kirjan tekemiseen on saatu Suomen Kulttuurirahastolta  Iloa selkokirjasta -hankkeelle myöntämää tukea. Kustantaja ja kirjoittaja kiittävät Selkokeskusta.

Selkokielinen kirjallisuus sopii kaikille, mutta erityisesti heille, joilla on vaikeuksia lukea normaalia tekstiä suomen kielellä.


Tässä pieni maistiainen tuoreesta kirjastani. Hyviä lukuhetkiä, toivoo Helena




Seppälä Helena, Tämä on minun lauluni- selkokielinen runokokoelma, 64 s (Reuna, 2018)
Linkopuu Tom, kannen kuvitus

Tilattavissa osoitteesta tilaukset@reunalla.fi
puh: 040-578 8049







 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti