Lokakuun lopulla silmiini osui Maaseudun tulevaisuus -lehdessä (digilehti 26.10.2019, Jukka Pasonen ) juttu halloweenista ja sen eurooppalaisista juurista (kelttien sadonkorjuujuhla samhain.) Suomessa kekriä on vietetty jo 1500-luvulla ja vielä 1900-luvun alussa kekri on ollut suositumpi juhla kuin joulu. Myös latinalaisessa Amerikassa marraskuun alkuun kuuluu valon ja pimeän jännite, jolloin kuolleet nousevat kulkemaan elävien kirjoissa , dia de Muertos.
Myöhäisempi tulokas onkin pyhäinpäivä, se on kristillistä perua kulttuurissamme.
Näille juhlille on yhteistä yliluonnollisen ja maallisen yhdistyminen. Suomalaisen kirjallisuuden seura SKS:n arkistotutkija Juha Nirkko kertoo ja jatkaa: "Hurjat sadut ovat Suomen pitkän talven aikana olleet aikusille tärkeää viihdettä". Suomalainen tarinaperinne onkin oikea aarrearkku, josta nykyäänkin riittää ammennettavaa.
Tähän ajankohtaan sopiikin kummitustarinat ja muut kertomukset. Paikallishistoriaakin voi kunnioittaa, koska Orihvedeltä on muistiin kerätty kolme arkkiveisua. Ne ovat kaikki ns. moraliteettiarkkiveisuja, koska ne kertovat rikoksista ja yhteisön normien rikkomisesta. Näin ne pyrkivät opettamaan rahvasta, että mikä on oikein ja mikä väärin.
Tämä on tuosta Oriveden keskustan Kultavuorelta muistiin merkitty rikos.
”…tuntemattoman
tamperelaisen sepittämä ja sen nimi kertoo jo sisällön: Rouva Meurlingin, ja
hänen piikansa hirwiästä murhasta Orihwedellä 22 p. Marraskuuta 1871.”
Rouva Karoliina Meuerling oli pastori Johan
Gyllenbergin leski ja rouvan koti oli Kultavuoren talossa 1860- luvun lopulta
asti.
”Wiekkahaasti
murhaaja
Nyt
puhui owen takaa,
Asiaa
olis tärkiää
Jos
frouva owens avaa.
Frouva
astui porstuaan
Ja
kirves päähän lensi
Niin
hän tuli kauhiasti
Murhatuksi
ensin
Näin
nyt päättyi rouwan päiwät
Kauhialla
tapaa,
Sakset
että kynttilä
Wiell
wieressänsä makaa.
Nyt
murhaaja oli mielissään
Ett
oli hengen saanu,
Kuin
hän oli kertaa kolme
Rouwaa
päähän lyönyt.
Tainnuksissa
laattialla
Wiimmeis
untaan hornas,
Kuin
kauhialla wauhtilla
Nyt
weri ulos tormas.
Kun
piika tuli kotia
Ja
astui trappusillen,
Tästä
tul uusi saalis
Taasen
murhaajilleen.
Siinä
piika murhattiin
Ja
leuka irti suusta,
Wielä
kolme hammastansa
lyötiin
leuka luusta.”
Tämä veisu on löytynyt Hannu Sinisalon Orivesi, maalaispitäjästä kehittyväksi kaupungiksi -teoksesta (s 339) ja sitä olenkin päässyt yleisölle lukemaan.
Oriveden Onnistaipaleelta on J. Kankaan muistiin merkitsemä Surullinen laulu kauhiasta waimosta, joka myrkyllä miehensä murhasi, piilulla poikki hakkasi ja kappaleet kantoi järveen, tapahtui 18.Syyskuuta 1902. Tämä löytyikin, mutta on niin pitkähkö, etten nyt laita tänne.
Jeremias Kruus, tunnettu arkkiveisunsepittäjä, on kirjannut myös Isänmurhan Orihwedellä, painettu 1898. Tätä etsin vielä, olisi kiva saada se luettavaksi ja joskus myös ääneen yleisölle...
1800- luvulla kiertävät kaupustelijat myivät lauluja ja runoja , jotka oli painettu pieniin vihkosiin. Yhdessä vihkosessa oli yksi tai useampia lauluja (hengellisiä virsiä, satuja, viihteellisiä veisuja, romanttisia balladeja). Vihkosen koko oli tavallisesti enintään painoarkki eli 16 lehteä - tästä nimi arkkiveisu.
Kynttilän liekin hiljaista viisautta tuijotellen Mörri Seppälä
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Omia lähdeaineistoja Hannu Sinisalon Orivesi, maalaispitäjästä kehittyväksi kaupungiksi (Gummerus, 1990) ja Terttu Kaivolan Messukirjasta meteli, suomalaisen kirjan viisi vuosisataa (SKS, 1988)
Kaksi ensimmäistä valokuvaa Mörri Seppälä
Arkkiveisut on mahtavia! Herttileijaa kun veri lentää enemmän kuin kauhukirjoissa :D
VastaaPoistaNiinpä! Ennen sitä osattihin pelootella ihan kunnolla rahvas hiljaiseksi :)
VastaaPoista